SKJ
SKJ leden kunnen bij mij supervisie volgen, als geregistreerde supervisor bij de LVSC.
Professionals met een SKJ registratie zijn verplicht per 5 jaar: 60 reflectie uren/punten te verzamelen, en 60 uur/punten deskundigheidbevordering. Dit naast de 3368 uur/punten werkervaring.
Reflectie
Bij supervisie is reflectie een onderdeel van leren. Bij reflectie staat persoonlijk handelen, dus het gedrag, en de supervisant zelf centraal. Het gaat om kunde, kennis en vaardigheden tijdens handelen vanuit eigen waarden en normen. Handelen wordt vaak bepaalt door persoonlijke factoren. De manier waarop de kennis en het handelen met elkaar verbonden zijn, is onderdeel van de supervisie.
Binnen de supervisie leer je ook over jezelf, jouw handelen, jouw emoties, jouw plezier en jouw moeites. Het proces dat we gebruiken bestaat uit (het ontwikkelen) van een eigen leervraag, inbreng van eigen casussen en persoonlijk reflectieverslagen van de sessies. Supervisie is een van de manieren om reflectiepunten te vergaren dmv de sessie-reflecties. Deze sessie verslagen worden ook gebruikt als leer inbreng in de supervisie. Supervisie is dus eigenlijk een cadeau aan jezelf. Je wordt steeds leuker voor jezelf.
Supervisie alleen of met meer
Als je supervisie volgt ben je een supervisant. Supervisie kan met 1 (diade), 2 (trade), of 3 personen. De laatste heet groepssupervisie
Persoonlijke supervisie geeft 1 punt per uur. Daarbij wordt een leervraag (ontwikkelen) persoonlijke reflecties op ingebrachte casus. De thema’s die aanspreken worden onderzocht in de supervisie met verschillende technieken.
Bij meerdere personen wordt de tijd verlengd voor het behalen van punten. Bij een traide 1 ½ uur, 2 supervisanten, Groepssupervisie duur 2 uur. We volgen we de zelfde supervisie werkmethodiek met casus en reflectie. Tijdens de sessies van 1 ½ uur/ 2 uur maken kennis met verschillende reflectie-methodieken: opstellingen/puntreflectie/perspectief wisseling enz. Ook kiezen supervisanten hun eigen leervraag. Tijdens de supervisie is er aandacht voor diverse vormen van reflecteren op het eigen handelen. Er is aandacht voor het eigen leerproces, en de leervoorkeur van de supervisanten. De supervisie duurt 1 ½ uur en is daardoor financieel aantrekkelijk, maar vergt meer inzet van tijd. Het voordeel hier is dat supervisanten ook van elkaar leren. Zo ontstaat er een wisselwerking tussen werkervaring en persoonlijke ontwikkeling en normen en waarden.
Bij de supervisie wordt gewerkt vanuit de drie dimensies van professionaliteit.
Technisch instrumenteel: Wat doe ik wanneer
Normatief: Waarden en normen. Integriteit en beroepsethiek. Ik maak graag gebruik van methodieken en spellen. . Op deze manier kan bij ontdekken van normen en waarden het spel van Gerritsen ingezet worden, bij inclusie Caleidoscoop en nog veel meer.
Persoonlijk: Wie ben ik? Welke rol pelen mijn overtuigingen / Speelt een vroegere ervaring een rol; bij mijn handelen….
Hoe ga ik om met persoonlijke betrokkenheid en zelfzorg. Hoe ga ik om met spanning
Het SKJ Reflectieformat kan gebruikt worden binnen de supervisie.
Het blijft de verantwoording van de supervisanten hun reflectieverslagen te verzamelen. Zo kan vanuit die verslagen een goed beeld van de ontwikkeling en persoonlijke groei gelezen worden.